#4: Bollen planten, ja het kan nog! - Kijkje 'achter de schermen' (10 nov 2022)
- Geplaatst op
- Door Jan Willem Overmars
- 0
Een kijkje achter de schermen.
Geen zin om onze nieuwsbrief te ontvangen, maar wél op de hoogte willen blijven? Lees het hier! Reclame acties en eventuele kortingscodes worden hier niet gedeeld. Wilt u deze ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief, onderaan elke pagina.
Vandaag vroeg ik aan Geert: wat is momenteel de meest gestelde vraag? Zijn antwoord luidde: "Met stip op nummer 1: 'Kun je nog bollen planten?'. Het antwoord is: jazeker! Eigenlijk is voor de meeste soorten nu de beste tijd om de bollen te planten. De bodem is vochtig maar nog niet te koud. De warmte van de zomer zit nog in de grond!
Maar wacht even, misschien ga ik te snel, want wie is 'Geert' eigenlijk? Op de eerste plaats is hij mijn jongere broer, maar hij is tevens een waardevolle collega bij Sterkebollen.nl. Vandaag vroeg ik hem om de nieuwsbrief eens te schrijven en zich voor te stellen. De nieuwsbrief heeft hij geschreven, maar bij het lezen valt het me op dat hij liever op de achtergrond blijft. En zo ken ik hem: goed werk verrichten maar er geen lof voor willen ontvangen. Nou, dan doe ik dat bij deze toch wel: bedankt Geert, voor je creatieve oplossingen op complexe (ICT) problemen en je prachtige bloemenfoto's!
Veel plezier met het lezen van dit bericht en tot de volgende keer! Groet uit Barchem, Jan Willem Overmars
Een kijkje achter de schermen (door Geert Overmars). Naast bloembollen tellen en versturen en het verzorgen van de inrichting van onze nieuwe plek in Barchem zijn wij dagelijks met nog veel meer dingen bezig bij De Warande. In deze nieuwsbrief vertellen we je iets over onze werkzaamheden waar jij als klant weinig van ziet.
Ieder zakje bloembollen die wij versturen is voorzien van een etiket met daarop de naam van de plant, het aantal bollen in het zakje, ons logo, een QR-code die verwijst naar de productpagina op onze website en nog een aantal zaken. Volgend jaar gaan we onze etiketten vernieuwen zodat we nog meer informatie over de plant op de etiketten kunnen zetten, zoals standplaats, bloeitijd, plantdiepte, kleur en hoogte van de plant. Je kunt dan direct op het etiket zien waar en hoe je de plant het beste kunt planten in je tuin. We zijn op dit moment druk bezig met het ontwerpen van de nieuwe etiketten en het uitzoeken hoe we die etiketten het beste kunnen laten afdrukken, zodat we ze volgend jaar kunnen gebruiken.
Eline is bezig met een ontwerp van een van de nieuwe labels.
Een preview, ons nieuwe label. Nog in ontwikkeling
Ook zijn we al druk bezig met het plannen van het assortiment voor volgend jaar. Straks in het voorjaar kun je weer dahlia's en andere zomerbloeiende bol- en knolgewassen bij ons bestellen. We zijn van plan om ons assortiment zomerbloeiers flink uit te breiden. Omdat dahlia's in de zomer en het najaar bloeien, hebben we de afgelopen maanden veel tijd gestoken in het bezoeken van verschillende biologische dahliakwekers in Nederland. We hebben hun assortiment bekeken en de beste dahlia's geselecteerd die we gaan aanbieden. We verheugen ons nu al om ons assortiment volgend jaar te kunnen uitbreiden. Maar we moeten natuurlijk wel zorgen dat we de nieuwe soorten mooi kunnen presenteren op onze website. Het belangrijkste onderdeel van die presentatie is een goede foto van de bloem. Daarom namen we onze fotocamera mee bij ieder bezoek, om van al die prachtige bloemen foto's te maken. Na een dag fotograferen worden alle foto's opgeslagen en voorzien van beschrijvingen, zodat we later nog weten welke soorten er op de foto's staan afgebeeld. Nagenoeg alle foto's op onze website hebben we zelf gemaakt, dus we hebben inmiddels een enorm archief aan foto's van jarenlang fotograferen.
Een kleine greep van de foto's van dahlia's die we hebben gemaakt tijdens ons laatste bezoek aan een van de biologische kwekers met wie we samenwerken.
Dahlia 'Waltzing Mathilda': te bestellen vanaf februari
We hebben ook veel technische veranderingen doorgevoerd afgelopen jaar. Vanaf het moment dat je een bestelling op onze website plaatst tot het moment dat je bestelling wordt verzonden, gebeurt er een hele hoop achter de schermen. Afhankelijk van de bestelling kan de pakbon in verschillende talen worden geprint, wordt een bestelling met of zonder prioriteit verzonden en wordt de bestelling met een van de verschillende vervoerders waar wij mee samenwerken verzonden. Daar komt nog bij dat niet al onze bollen bij elkaar liggen opgeslagen; de meeste bollen liggen in rekken in een grote loods maar een aantal van de soorten die wij aanbieden wordt in een koelcel bewaard. Omdat de bollen in één bestelling daarom soms van verschillende plekken gepakt moeten worden, is ook het inpakken van een bestelling ingewikkeld. We krijgen ieder jaar vele duizenden bestellingen van klanten uit heel Europa. Om al die bestellingen compleet, zonder fouten, op het juiste moment en naar het juiste adres te versturen is een hele puzzel.
Met drie vaste medewerkers en ca. tien seizoenskrachten zijn wij een relatief klein bedrijf. Dure software-op-maat hebben we daarom niet. Tot en met vorig jaar hebben we de administratie van bestellingen met de hand gedaan; dat wil zeggen: de pakbon van iedere bestelling werd handmatig uitgeprint en op het juiste stapeltje gelegd met eventuele handgeschreven opmerkingen bij de bestelling op een papiertje. Dat werkt goed, maar kost wel heel veel tijd. Dat is een van de redenen dat onze levertijd vorig jaar kon oplopen tot meer dan drie weken. Om de levertijd korter te maken, hebben we vorig jaar besloten dat we het proces willen versnellen en orders efficiënter willen verwerken.
Gelukkig kan een van onze medewerkers een beetje programmeren. Hij heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het maken van software waarmee we veel processen kunnen automatiseren. In het hoogseizoen scheelt dit zeker 3 uur per dag! Mede door deze nieuwe software is onze levertijd dit jaar een stuk korter dan vorig jaar.
Een klein fragment van de code van onze zelfgemaakte nieuwe software.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...